|
|
|
|
|
|
|
PUBLICERAD: 2024-11-15
Amanda undrar över el
Amanda ska titta på sin favoritfilm när allt plötsligt blir tyst och svart. Det har blivit strömavbrott! Men varifrån kommer egentligen elen och varför försvann den just nu?
Tillsammans med grannen Elinor ger sig Amanda ut och undersöker elens väg till hemmet. Tänk vad många olika saker vi använder el till!
Amanda undrar över el är en faktasaga för nyfikna barn om el - hur den produceras, elens resa till våra hem och vad den används till.
Boken är skriven av Kristina Hoas, Alvina produktion på uppdrag av Energiföretagen Sverige. Illustrationerna är skapade av Tobias Flygar, Studio Flygar. Hösten 2024 ges den ut i nyutgåva.
Våren 2025 genomförs ett projekt i Blackeberg utanför Stockholm där biblioteket, lokala förskolor och författaren samarbetar med utgångspunkt i boken. Mer information om projektet kommer inom kort.
Vill ni skapa ett samarbetsprojekt och arbeta med Amanda undrar över el i förskolan? Varmt välkomna att höra av er till Kristina Hoas. Hon berättar gärna mer om hur man kan arbeta med boken och handledningen, och om hur projektet med biblioteket i Blackeberg kommer att utformas.
Läs mer om samarbetsprojekt här (pdf)
Läs mer om Tobias Flygar och Studio Flygar här
|
|
|
|
|
|
UPPDATERAD: 2015-06-05
Give me five
– för femåringar i Västerbotten
I Västerbotten drevs projektet Give me five hösten 2010 till våren 2014. Inom projektet fick femåringar och deras vuxna uppleva spännande, utmanande, roliga, läskiga och nydanande bilderböcker. Barnen utvecklade sina färdigheter och uttryckssätt genom ett intensivt kulturpedagogiskt arbete där bibliotekarie- och förskolekompetens möts.
Ladda ner en pdf om Give me five gratis här (pdf)
Målet med Give me five var att söka och finna ”de magiska ögonblick då konsten gör så att man skälver inombords” och ”det ögonblick då allt stämmer” (Citat Ulla Rhedin respektive Birgitta Holm) och att dela dessa ögonblick med barnen.
Emblas universum i fokus
I projektet har många olika bilderböcker lyfts fram och gjorts levande för barnen. Under läsåret 2013–2014 låg fokus på Emblas universum av Majken Pollack (text) och Sara Lundberg (bild) som gavs ut på Alvina förlag våren 2011. Bibliotek och förskolor skrev fortlöpande om sitt arbete med boken på projektets blogg som bjuder på många inspirerande ideer. Till Emblas universum finns en arbetshandledning att ladda ner gratis från Alvina förlags hemsida, och Embla har också en egen sida på Facebook.
Workshops för pedagoger och bibliotekspersonal
Med utgångspunkt i Emblas universum ordnades workshops för förskolepedagoger och bibliotekspersonal. Där utforskade vi tillsamman vad som ryms i berättelsen och hur man kan arbeta praktiskt med den i en barngrupp. Kristina Hoas, förläggare på Alvina förlag, berättade mer om bokens tillkomst och ledde sedan det praktiska, kreativa arbetet.
Utgångspunkten var att själva skapa något, eftersom det kan vara ett sätt att djupdyka i en bilderbok och analysera den på ett okomplicerat sätt. Samtidigt kan bokens innehåll knytas ihop med läsarnas egna funderingar och erfarenheter. Det gör boken till en egen värld att stiga in i, och en kulturupplevelse som berör på djupet.
Läs mer om Emblas universum
Ladda ner handledningen gratis här (pdf)
Gå till Emblas facebooksida
Ladda ner en pdf om Give me five gratis här (pdf)
Gå till Give me fives blogg
|
|
|
|
|
|
UPPDATERAD: 2013-10-22
Arbetshandledningar för pedagoger
Till flera av Alvina förlags böcker finns redan nu arbetshandledningar för pedagoger att ladda ner gratis. Och fler handledningar är på väg.
De flesta av de barn- och ungdomsböcker som ges ut på Alvina förlag kommer att kompletteras med arbetshandledningar som kan laddas ner gratis. I handledningarna finns idéer och förslag på hur man kan arbeta vidare med böckerna i en barngrupp eller klass. Låt böckerna bli en utgångspunkt för att samtala med barnen om deras funderingar och en inspirationskälla för eget skapande! Eller arbeta vidare med några av de teman som finns i boken. Vi hoppas att arbetshandledningen kan inspirera er att hitta på fler övningar och arbetsmetoder, gärna tillsammans med barnen.
|
|
|
|
|
Memmo och Mysen bråkar i vinden
I Memmo och Mysen bråkar i vinden finns mycket att utforska, vilket gör att den kan användas som röd tråd för att arbeta med läroplanens mål inom flera olika ämnesområden både i förskolan och i skolans lägre årskurser.
I handledningen finns diskussionsfrågor och stöd för att ni ska kunna fördjupa er i bilderna, och även en mängd övningar fördelade på tre teman: känslor, väder och vind samt rörelse, riktning och rum. Dessutom finns förslag på ”Skrivfrön”, alltså idéer om hur ni kan arbeta för att låta boken sätta frön i ert eget skrivande.
Läs mer om boken
Ladda ner handledningen gratis här (pdf)
|
|
|
|
Ester Arg och Daisy Galej
Ester Arg och Daisy Galej är goda vänner och gör allt tillsammans. När de fikar, sitter Ester nästan alltid där och blir ilsk. Daisy däremot, hon blir aldrig arg. Inte det minsta! Varför blir Ester så ofta arg, men aldrig Daisy?
Boken belyser rätten att få vara i sina egna känslor även då det handlar om laddade känslor som ilska. I arbetshandledningen finns förslag på diskussionsfrågor och övningar för att närma sig boken från olika håll, och att reflektera kring den både i samtal och eget skapande. Övningarna är indelade i tre teman: ”Arg eller glad?”, ”Vänner” och ”Matte med bananer och kakor”.
Läs mer om boken
Ladda ner handledningen gratis här (pdf)
|
|
|
|
Aldo - en kille med finess
Aldo - en kille med finess är en rolig bok för killar och tjejer som precis börjat läsa. Den handlar om pianisten Aldo som får pianot över sig och blir platt som en skinkskiva. Han försöker hitta ett nytt jobb, men det är inte lätt att hitta något som passar när man är platt. Och Aldo drömmer om att bli detektiv... Handledningen till boken innehåller bland annat diskussionsfrågor, förslag på övningar och tips för eget skapande i anslutning till tre teman: "Yrken/att jobba", "Två eller tre dimensioner?" och "Ge upp eller kämpa på".
Läs mer om boken
Ladda ner handledningen gratis här (pdf)
|
|
|
|
Spinderella Tarantella
Spinderella Tarantella är en faktasaga om korsspindelns liv. Handledningen till boken kommer att publiceras här, och innehåller bland annat diskussionsfrågor, kompletterande fakta om spindlar och tips för eget skapande i anslutning till boken.
Läs mer om boken
Ladda ner handledningen gratis här (pdf)
|
|
|
|
|
William Morris bok
Formgivaren William Morris inspirerades av naturen när han utformade sina fantastiska mönster till tyger och tapeter. I arbetshandledningen till bilderboken William Morris bok finns mer fakta om honom, och hur viktig han var för Carl och Karin Larsson när de inredde sitt hem i Sundborn i Dalarna – något som vi idag ser som det svenskaste av svenska. Här finns också många diskussionsfrågor och förslag på hur man kan arbeta vidare med fyra teman: mönster, din favoritplats, Carl och Karin Larsson samt naturen.
Läs mer om boken
Ladda ner handledningen gratis här (pdf)
|
|
|
|
Memmo och Mysen söker efter färger
I denna arbetshandledning fördjupas tre teman från boken, nämligen bilder och färger, bokstäver och ord samt väder och natur. Dessutom finns diskussionsfrågor och fakta om regnbågar och dimbågar. Övningarna i handledningen har tagits fram i samarbete med Eva Öhgren från Blackebergs bibliotek, Ulla Johansson och Marie Sellin på Hässelby Villastads skola, Birgitta Laudon, Åsa Sandén och Katja Solodovnikoff på Blackebergsskolan samt Helena Jägestedt som arbetar på Norra Ängby skola.
Läs mer om boken
Ladda ner handledningen gratis här (pdf)
|
|
|
|
Sötaste Klara
Ungdomsromanen Sötaste Klara tar upp många viktiga frågor kring risker och möjligheter på internet, självförtroende och problemet med pedofili och grooming – dvs. vuxna som tar kontakt med barn i sexuella syften. Arbetshandledningen innehåller bland annat fakta och diskussionsfrågor kring detta, liksom förslag på hur man kan agera och vart man kan vända sig om man misstänker att någon råkat illa ut på internet, eller om man själv har gjort det. Här finns även många förslag på hur man kan använda den litterära texten som utgångspunkt för att arbeta med till exempel romanens språkliga drag, berättarperspektiv, miljö- och personbeskrivningar och inre- och yttre dialog.
Läs mer om boken
Ladda ner handledningen gratis här (pdf)
|
|
|
|
Emblas universum
Lek och fantasi, drama och teater samt syskon är teman i fokus i denna arbetshandledning. Här finns bland annat förslag på frågor att diskutera tillsammans med barnen och beskrivningar av hur dramalek kan användas för att bearbeta och fördjupa bokens innehåll.
Det kan exempelvis bli en utgångspunkt för att diskutera hur man kan lösa konflikter, eller för att göra resor i barnens fantasi. Här kan ni även läsa om barns lek, och vad läroplanen för förskolan säger om lek.
Läs mer om boken
Ladda ner handledningen gratis här (pdf)
|
|
|
|
TEMA Vatten
Arbetshandledningen TEMA Vatten hör till faktabilderboken Blött, sött och salt – allt om vatten och tärningsspelet Vattenvandringen av Kristin Dahl och Malin Hardestam. Här finns bland annat kompletterande fakta, diskussionsfrågor, fler experiment och en hel avdelning med idéer för hur man kan arbeta med ”vattenmatte”.
Läs mer om boken
Läs mer om spelet
Ladda ner handledningen gratis här (pdf)
|
|
|
|
Brevet till månen
Arbeta vidare med månen och rymden, resor och adresser, frimärken och brev. Sist i handledningen finns också förslag på hur ni kan arbeta med grundläggande matematik inom dessa teman. Låt det bli en spännande upptäcktsfärd bland planeter och portotabeller!
Läs mer om boken
Ladda ner handledningen gratis här (pdf)
|
|
|
|
|
|
UPPDATERAD: 2013-05-10
Temaarbete på hela Blackebergsskolan
"Vilka fantastiska bilder! Tänk om det vore möjligt att stiga in i dem." Det är en vanlig reaktion från personer som bläddrar i bilderboken William Morris bok. Eleverna på Blackebergsskolan fick göra just det - gå in i både text och bilder genom eget skapande
Våren 2013 samarbetade Blackebergsskolan i Stockholm, Blackebergs bibliotek, Alvina produktion och översättaren Kerstin M Lundberg med utgångspunkt i bilderboken William Morris bok av Benjamin Lacombe (text) och Agata Kawa (bild).
Skolans 250 elever (från förskoleklass upp till årskurs 5) utforskade boken genom kreativt arbete under ett par månaders tid. Skolans personal kunde om de ville ta stöd i handledningen, men många valde också att hitta på egna övningar utifrån elevernas intresse. Barnen gjorde tittskåp, tapeter, målningar, collage, broderier och mycket annat.
Tillsammans med översättaren Kerstin M Lundberg besökte Alvina produktion skolan som en del av projektet. Vi samlade skolans elever i aulan för att läsa texten på originalspråket franska, berätta om översättningsarbetet och samtala om flerspråkighet som en resurs.
Översättaren Kerstin M Lundberg i spänd förväntan inför besöket på skolan. Att tala om översättningsarbete med eleverna gör det möjligt att visa vilken rik resurs flerspråkighet kan vara.
Projektet avslutades med en utställning på Blackebergs bibliotek, som invigdes med ett högtidligt vernissage. Eftersom bibliotekslokalen var för liten för att rymma alla 250 elever, samlades vi först på torget utanför biblioteket. Där höll rektor Henrik Nöbblin tal och det det bjöds på salta pinnar och dryck. Eleverna fick sedan besöka utställningen i mindre grupper.
Rektor Henrik Nöbblin höll tal...
... och utställningen invigdes genom att eleverna fick klippa ett band.
Att elevernas arbeten visas upp för lokalsamhället har flera viktiga funktioner. Det understryker för barnen att deras arbete är viktigt, och det ger invånarna på orten möjlighet att se vad som sker i skolan och bli inspirerade att läsa boken. Eleverna kan också ta med sig nära och kära för att visa vad de skapat, vilket i sin tur kan leda till att fler hittar till biblioteket.
Blackebergs torg myllrade av glada och förväntansfulla elever.
Läs mer om William Morris bok
|
|
|
|
|
|
I projektet "Memmo och Mysen i förskoleklassen" samarbetade bibliotek, skolor, förlag och författare för att låta sexåringar uppleva bilderboken på ett nytt sätt. Här besöker elever från Olovslundsskolan Brommaplans bibliotek.
UPPDATERAD: 2012-10-30
Blackebergsmodellen:
Memmo och Mysen i förskoleklassen
I det läsfrämjande projektet ”Memmo och Mysen i förskoleklassen” samarbetade Stockholms stadsbibliotek, Alvina förlag, författaren Emma Virke och pedagoger för att ge sexåringar läslust och möjlighet till eget skapande. Arbetsmodellen som vi utvecklade kallar vi för Blackebergsmodellen. Vi hoppas att den kan inspirera andra bibliotek och skolor som vill arbeta på ett liknande sätt.
Ladda ner en inspirationsskrift om Blackebergsmodellen gratis här (pdf)
Fyra bibliotek i Stockholm (Blackeberg, Vällingby, Hässelby villastad och Brommaplan) och skolorna inom bibliotekens upptagningsområde ingick i projektet som pågick under läsåret 2011-2012. Vår inspirationskälla var Emma Virkes bilderbok ”Memmo och Mysen söker efter färger”, men Blackebergsmodellen kan även användas för att arbeta med andra bilderböcker.
Bilderboken Memmo och Mysen söker efter färger var utgångspunkten för samarbetsprojektet.
Syftet med projektet var att lyfta fram bilderboken som konstform, väcka läslust och inspirera till eget skapande.
Biblioteken bjöd in sexårsklasserna i sina respektive närområden till projektet som genomfördes i flera steg, och varje klass valde själva vilka av stegen de vill delta i.
Steg 1 – Biblioteksvisning och bokgåva
Varje förskoleklass och dess pedagog välkomnades till en visning på sitt bibliotek, där de fick höra mer om verksamheten, hur man skaffar lånekort och lånar böcker. Vid besöket fick alla elever en bokgåva – bilderboken Memmo och Mysen söker efter färger av Emma Virke.
När sexåringarna besökte biblioteken fick de uppleva vilken rikedom av böcker som finns att välja bland. Här besöker Norra Ängby skola Blackebergs bibliotek.
Det finns många spännande detaljer att upptäcka i bilderböcker. Elever från Olovslundsskolan visar vad de sett för bibliotekarien på Brommaplans bibliotek.
Steg 2 – Arbete i klassrummet
"Memmo och Mysen söker efter färger" är en inspirerande bok om färger. På Alvina förlags hemsida finns en arbetshandledning till boken som har tagits fram i samarbete med pedagoger från förskoleklasser i Bromma, Vällingby och Hässelby. Den kan laddas ner gratis och innehåller uppslag för eget skapande, men även språkutveckling och naturvetenskapligt undersökande av färg.
Med arbetshandledningen som utgångspunkt arbetade varje pedagog med boken i klassrummet i den utsträckning som passade dem och deras planering. Några pedagoger valde att hämta inspiration i arbetshandledningen till en eller ett par övningar, medan andra använde boken som utgångspunkt för ett mer omfattande temaarbete.
De pedagoger som arbetade med boken under en längre tid, såg möjligheten att låta den bli en röd tråd genom moment som de redan genomförde, exempelvis samarbete, språkutveckling, färger och eget skapande. För dem blev projektet en möjlighet att arbeta mot sexårsklassens befintliga mål på ett roligt och inspirerande sätt.
När man skapar något själv med utgångspunkt i berättelsen får tankarna tid att växa till sig och upplevelsen av boken djupnar. Här arbetar sexåringarna från Hässelby villastads skola med färgerna.
Det kreativa arbetet gör att barnen blir delaktiga i den konstnärliga processen och samtidigt lär sig fakta som till exempel vilka färger som ingår i en regnbåge. My från Hässelby villastads skola fångar hela regnbågsspektrat i sin bild.
Steg 3 – Utställning på biblioteket
Under våren bjöds alla förskoleklasser in att delta i en utställning på biblioteket tillsammans med Emma Virke. Varje klass fick lämna in ett bidrag som på något sätt var kopplat till boken. I handledningen fanns en mängd idéer att utgå ifrån, men det gick naturligtvis också bra att hitta på egna idéer.
Elevernas alster var både konstverk i sig och gav en glimt av vad de tänkte om projektet och bilderboken som de hade arbetat med.
Att få visa upp det man själv har skapat på biblioteket blev en fin avslutning på det arbete som för vissa klasser har pågått under flera månader.
Steg 4 – Vernissage med författarträff
Utställningen invigdes genom ett vernissage med sexåringarna och författaren Emma Virke. Då fick eleverna möjlighet att lära känna författaren lite mer, och till exempel ställa frågor om boken och bilderna i den.
Att det var en högtidlig stund märktes redan när barnen kom in i lokalen, och frågorna till Emma Virke visade att de hade funderat mycket på boken, hur den var gjord och hur det var att vara författare.
Naturligtvis kunde man också besöka biblioteket vid senare tillfällen för att titta på utställningen i lugn och ro, och de elever som ville kunde ta med sina föräldrar för att visa utställningen.
Genom projektet kan biblioteksbesöket och bokgåvan leva kvar länge i sinnet - som en riktigt cool upplevelse.
"Memmo och Mysen i förskoleklassen" är ett läsfrämjande projekt som har finansierats med stöd från Kulturrådet.
Foto © Christina Johnson
Ladda ner en inspirationsskrift om Blackebergsmodellen gratis här (pdf)
Läs mer om Memmo och Mysen söker efter färger
Läs mer om Emma Virke
Läs mer om arbetshandledningen
|
|
|
|
|
|
PUBLICERAD: 2011-08-23
Bilder från bokreleasen för Emblas universum
Den 3 mars 2011 bjöds det på stor releasefest för Majken Pollacks och Sara Lundbergs bilderbok Emblas Universum på barnbokhandeln Bokspindeln i Stockholm. Enligt principen "bättre sent än aldrig" kommer här bilderna därifrån. Tack alla ni som kom och firade med oss! Och tack Jessica och Siri Gottberg som fotograferade!
Läs mer om boken
En av kvällens tre huvudpersoner – själva Embla – sände sina strålar över tilltugget.
Nyblivna barnboksförfattaren Majken Pollack var strålande glad och rätt så omtumlad av allt beröm.
Illustratören Sara Lundberg diskuterade den fina tryckkvalitén med Sven Sonesson från tryckeriet, Exaktaprinting AB.
Sven hade med sig en fin present som nu pryder väggen på förlagets kontor.
Besökarna började strömma in, bläddra i den nya boken och upptäcka många andra i Bokspindelns stora sortiment.
Det var många som ville ha boken signerad…
… så författaren Majken Pollack skrev flitigt sin signatur…
… och illustratören Sara Lundberg ritade dit sin autograf, flankerad av dottern Ella.
Saras son Ezra var också på plats.
Agneta (t v) och Ida Aronsson (t h) i samtal med Kristina Hoas.
Många minglande bokälskare fick plats i Bokspindelns stora, ljusa lokaler.
Annamaria Dahlöf och hennes dotter Carmen bläddrar bland bokhögarna.
Förläggaren Kristina Hoas var nöjd med kvällen.
Majken med sin yngsta, dottern Naemi 2 år.
|
|
|
|
|
|
PUBLICERAD: 2011-03-10
Skolklass hjälpte författare med ungdomsroman
I sitt arbete med ungdomsboken Sötaste Klara tog författaren Sofia French till ett lika modigt som ovanligt grepp. Hon lät en hel skolklass från Lidingö utanför Stockholm läsa boken redan på manusstadiet och lät dem påverka skildringen i den färdiga boken.
Sötaste Klara utkommer först i april, men redan i februari fick författaren Sofia French en rejäl dos respons från målgruppen. En åttondeklass från Torsviks skola på Lidingö fick då agera experter på tonåringar för att skildringen skulle bli så realistisk som möjligt. Utifrån ungdomarnas synpunkter ändrades och förbättrades sedan texten innan den gick i tryck.
Sofia diskuterar med eleverna Henrik, Douglas och Harald om samma sak som hände Klara skulle kunna hända en kille.
Det var ett samarbete mellan kulturhuset Palatset, Alvina förlag och författaren som gjorde det möjligt att arbeta på det här sättet, och Sofia French tycker att det var en mycket givande process:
– Eleverna har haft tankar både kring innehållet och språket i boken, berättar hon. Framför allt är det vilka populärkulturella referenser som är gångbara som de har varit med och påverkat mest.
Sofia French i en livlig diskussion med Fredrika och Sofie om karaktärsbeskrivningarna i boken.
Men de ville också ha fylligare beskrivningar av karaktärerna, vilket Sofia French nu har lagt till, liksom en utförligare beskrivning av det första mötet mellan huvudpersonen och killen som hon förälskat sig i via internet.
Sötaste Klara engagerar
En viktig anledningen till att Sofia valde att vända sig till en skolklass är att hon hoppas att boken kommer att användas i skolan:
– Jag ser att den skönlitterära skildringen i det sammanhanget kan fungera som ett diskussionsunderlag. Det kommer också att finnas en arbetshandledning för pedagoger som vill fortsätta jobba med boken.
Samtalen med eleverna gav Sofia många nya tankar.
Eleverna på Torsviks skola har både diskuterat boken i helklass och i små grupper och de ser själva en stor poäng med sin insats. Bland annat tror eleverna att det annars kan vara svårt för en vuxen författare att riktigt förstå hur tonåringar idag känner och hur de upplever sin tillvaro. De är också övertygade om att det kommer att bli en mer trovärdig bok nu när de har fått tycka till om språket. Det gäller både det talade språket och kanske framför allt språket i de delar av boken som sker i chatt-form.
– Alla människor har ett bekräftelsebehov, får man inte det från föräldrarna eller kompisarna går man till datorn, säger Lovisa (längst till vänster). Linnéa, Marianne och Mikael lyssnar.
Boken om 14-åriga Klara som råkar illa ut efter att ha träffat en kille på nätet har väckt starka reaktioner hos eleverna och alla är eniga om att det är en viktig bok. På frågan om vad de tror händer med Klara efter bokens slut svarar en kille:
– Hon ska bara gå vidare med sitt liv och veta att det inte var hennes fel.
/Jessica Gottberg
Läs mer om boken
Läs mer om Palatset
|
|
|
|
|
|
PUBLICERAD: 2011-02-04
Månpyssel på Bokspindeln
Den 29 januari gjorde Emma Virke ett besök på Bokspindeln. Efter att hon läst boken Brevet till månen för ett tjugotal barn och vuxna, dukades det fram ett helt bord med saxar, lim och papper i alla möjliga färger. Och det tog inte många minuter så var det kreativa skapandet i full gång! Här kan ni se några av de fina collage som blev resultatet.
Läs mer om boken
Kreativiteten flödade
Sally, fem år, med sin moster Annie
Thea Settergren
Sigrid, fyra år
Filippa Francke, två och ett halvt år
Natti Abraham
Noel Thorén, fem år
|
|
|
|
|
|
PUBLICERAD: 2011-01-11
Bilder från bokreleasen för Brevet till månen
I september 2010 gav Alvina förlag ut Emma Virkes efterlängtade debutbok Brevet till månen. Det firade vi med en bokrelease tillsammans med barnbokhandeln Bokspindeln. Det blev en välbesökt och festlig kväll som bjöd på många glada möten.
Tack alla som kom för att fira med oss, och tack Helena Terstad som fotograferade. Här kommer nu sent om sider bilderna från bokreleasen. Mycket nöje!
Läs mer om boken
Emma Virke gladde sig åt att boken äntligen var färdig…
… och det var många som ville träffa den nyblivna författaren!
Bosse och Agneta Aronsson bläddrade intresserat i Brevet till månen.
Thomas Schiöler från UR Förlaget i samtal med fotografen Miriam Klyvare.
Visst är de lika, systrarna Karin Innings och Emma Virke.
Förläggaren Kristina Hoas och animatören Erling Ericsson i ett samtal om boken Banditer i byn.
Det fanns mycket att upptäcka på bokreleasen.
Författaren Sofia French (mitten) botaniserade i hyllorna. Hennes ungdomsroman Sötaste Klara ges ut på Alvina förlag våren 2011.
Katarina Nyberg, formgivare på Nationalnyckeln (t.v.) har formgivit Alvina förlags logotyp. Här samtalar hon med Karin Hoas, Jan-Åke Winqvist och Anders Rådén.
Eva Thulin, marknadsförare på UR (t.v.) i samtal med maken Björn och Elisabet Stoltz, informatör på Europaparlamentet.
Agneta Nilsson från Hands-On Science var en av alla dem som fick sitt exemplar av boken signerat.
Christina Fürst och Thomas Schiöler var i många år kollegor på UR.
Emma Virke gratuleras till den nya boken av sin mamma Ulla Ekvall.
Ann-Christin Påhlman hjälpte till med mycket, bl.a. att fylla på fler druvor.
Illustratören Magda Korotynska (mitten) i samtal med förläggaren Kristina Hoas (t.v.) och illustratören Malin Hardestam.
Bibliotekarierna Ann-Charlotte Jansson (tv.) från Sture bibliotek och Eva Öhgren från Blackebergs bibliotek var på plats för att fira boken.
Foto © Helena Terstad
|
|
|
|
|
|
PUBLICERAD: 2010-07-21
Sommarutställning invigd
Den 16 juni var det festligt vernissage på Blackebergs bibliotek. Tillsammans med barn från Björnens förskola i Blackeberg invigdes en sommarutställning i bibliotekets skyltfönster.
Utställningen visar bilder ur pekboken Sommar av Sara Lundberg, tillsammans med barnens sommarbilder som föreställer t.ex. ett stort och ett litet grönt blad, sommarmonster och clowner.
Bilderna kan beskådas i skyltfönstret till Blackebergs bibliotek under den period som biblioteket är sommarstängt, den 19/6 - 15/8. Boken finns samtidigt till försäljning i den närbelägna blomsterhandeln i Blackebergs centrum.
Läs mer om boken
Utställningen invigdes genom att alla barn fick klippa varsitt blågult band.
Sedan var det dags att titta på utställningen …
… och bläddra tillsammans i pekboken Sommar.
Salta pinnar hör till när det är vernissage.
Som avslutning blåste bibliotekarien Eva Öhgren såpbubblor tillsammans med barnen.
Foto © Helena Terstad
|
|
|
|
|
|
PUBLICERAD: 2010-06-12
Välbesökt bokrelease
Den 26 maj blev det sommar! Då bjöd nämligen Alvina förlag och barnbokhandeln Bokspindeln in till bokrelease för att fira Sveriges första miljömärkta pekbok, Sommar av Sara Lundberg.
Lite drygt 50 personer kom för att se boken, träffa författaren och skåla för sommaren.
Sara Lundberg fick också ta emot Alvina förlags hederpris "Alvinas modigaste vän 2009" för modet att gå först och göra det ingen tidigare gjort. Motiveringen löd: Att våga vara den första att ge ut en barnbok på ett nyetablerat förlag, och att dessutom göra den första miljömärkta pekboken i Sverige - det förtjänar en guldmedalj!
Tack alla ni som kom och förgyllde vår eftermiddag, och tack Helena Terstad som dokumenterade det hela!
Läs mer om boken
Läs mer om Bokspindeln
Kristina Hoas, förläggare på Alvina förlag (t.v.) och Sara Lundberg, författare och illustratör, gladde sig åt ett lyckat samarbete.
Gösta Terstad passade på att skaffa ett signerat exemplar av Sommar till sitt första barnbarnsbarn.
De lite yngre besökarna försjönk direkt i boken.
Nästa bok med illustrationer av Sara Lundberg ges ut på Alvina förlag våren 2011. Emblas universum är också Majken Pollacks (mitten) debut som barnboksförfattare. Här tillsammans med Sara Lundberg och Ulrika Mann.
Kristin Olson, författare och biståndsarbetare, bläddrade förtjust i Sommar.
Emma Virke (t.h.) är formgivaren och illustratören bakom Alvina förlags hemsida. I höst debuterar hon som författare med bilderboken Brevet till månen på Alvina förlag. Här samtalar hon med Ann-Christin Påhlman och Sara Lundberg.
Två bildredaktörer från Nationalnyckeln i Uppsala på besök: Mattias Sundström (t.v).och Jan-Åke Winqvist.
Bo och Lena Lindell från Musikteatergruppen 89 kom för att fira sommaren.
En bra sak med bokreleaser är att man får äta chips. Tyra Bohman 3 år satt bekvämt, flankerad av mamma Ylva Karlsson, författare till bl.a. Skriv om och om igen.
Karin Hoas (t.v.) och Cecilia Tillgren passade på att fylla på presentförråden.
Lilian Bäckman är formgivaren som bl.a. har gjort den roliga och infallsrika Skriv om och om igen. Här i samtal med Emma Virke.
Konstnären Kristina Benght (t.v.) skålade för sommaren med Rebecka Thörner, arkitekturstudent.
Några av Alvina förlags författare och illustratörer. Från vänster Emma Virke (Brevet till månen), Sara Lundberg (Sommar och Emblas universum), Majken Pollack (Emblas universum) och förläggaren Kristina Hoas.
Foto © Helena Terstad
|
|
|
|
|